söndag 17 juni 2012

Seg chokladkaka

Var på Emmys studentskiva i torsdags och har aldrig någonsin ätit så gott fika som det var där. Blev helt såld på den sega chokladkakan med tosca överdrag och ville ha receptet. Emmys mamma sa att hon hade hittat det på nätet fast då var det ett recept med kokos. Tror jag hittade rätt recept faktiskt, för mitt resultat här hemma vart underbart. Här får ni mitt recept på denna underbara skapelse, något att kanske bjuda på till midsommar fikat ;)
Du behöver:
  • 200 g smör
  • 4 st ägg
  • 5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao
  • 3 dl vetemjöl
Gör såhär:
  • Sätt på ugnen på 200 grader
  • Smält smöret, klä en långpanna eller form med bakplåtspapper
  • Vispa ägg och socker. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao
  • Blanda i vetemjöl och det smälta smöret till en jämn smet
  • Bred ut på plåten/formen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
Undertiden kakan är i ugnen förbereder man toscaglasyren

Du behöver:
  • 200 g mandelspån
  • 200 g smör
  • 2 dl strösocker
  • 4 msk vetemjöl
  • 4 msk mjölk
Gör såhär:
  • Lägg alla ingredienserna i en kastrull
  • Sätt på plattan på svag värme och rör lite då och då
  • När det börjar att små bubbla i glasyren, låt det bubbla 1- 2 min under omrörning
  • Ta ut kakan ur ugnen och häll på glasyren, in i ugnen igen tills kakan är klar eller till att glasyren fått en fin färg.
  • Skär upp kakan när den har svalnat
LYCKA TILL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar